Hovedpoengene i denne teksten er at når vi skal vurdere digital kompetanse må vi vurdere både det å kunne forstå og å kunne bruke digitale verktøy. BredeDigital kompetanse som en bredere kuturell dannelse der ferdigheter, kunnskaper og holdninger innvevd i en sosial praksis der det kreves både kommunikativ og kritisk kompetanse og egne læringsstrategier. Forfatteren tar for seg begrepet digital kompetanse og dets historie. Oversatt fra "media literacy", ser på ulike former av literacy som går over i hverandre i det digitale mediet, multimodalitet.
Viktig å se bruk av digitale verktøy y sammenheng med dens funksjonalitet i forhold til undervisning og ta utgangspunkt i lærerens fagkunnskap. Bygge en bro mellom det elevene gjør utenfor skolen (som skaper en uformell læring) og det som skjer innenfor skolen (formell læring).
domingo, 9 de diciembre de 2007
Suscribirse a:
Comentarios de la entrada (Atom)
1 comentario:
hei ser du er inne på noe av det samme som meg i min momenter når det gjelder digital kompetanse. Det som er viktig å ha bevissthet om er at mye av elevens lærinp på dette feltet skjer i den uformelle sfæren. Det er derfor viktig som du sier at skolen forøker å bygge bro melleom den uformelle og formelle siden . Roger
Publicar un comentario